Autostrada România – Ungaria, din dronă: cum arată ”ciotul” românesc, de la Oradea
În teorie, pe parcursul vieții noastre, ar trebui să se finalizeze lucrările la o autostradă care unește România de Ungaria. În practică, se pare că nu suntem foarte eficienți la realizarea unei lucrării cu beneficii majore pentru turism și comerț.
Au început de mult timp lucrările la autostrada Transilvania. Lângă Oradea, între localitățile Biharia și Borș, se construiesc aproximativ 5,3 kilometri de autostradă. Acela este capătul de vest la autostrăzii care ar urma să unească într-o manieră cât se poate de eficientă România cu rețeaua maghiară de autostrăzi. De partea cealaltă a graniței, ungurii lucrează la finalizarea autostrăzii M4, care ar trebui să fie dată în circulație la începutul lui 2020.
Asociația Pro Infrastructură a imortalizat de curând lucrările pe tronsonul românesc al autostrăzii Transilvania. Având în vedere că lucrările pe bucata de lângă Oradea au început în acest an, constructorul pare că s-a mobilizat destul de bine, dar până la finalizarea lucrării mai avem mult de așteptat.
Primul tronson care va lega Autostrada Transilvania de granița cu Ungaria – cei circa 5,3 km de la Biharia până la Borș au fost contractați în decembrie 2018 pentru circa 28,5 milioane de euro cu o asociere condusă de Trameco SA. Din primăvara acestui an, constructorul a deschis șantierul în zonă. Momentan, ciotul de autostradă la care lucrează românii se intersectează cu DN19 pe partea românească. La unguri, construcția la M4 se mișcă foarte bine.
„Unele mișcări incipiente în teren au pornit în februarie, dar se lucrează cu adevărat abia din luna mai, ținând cont că în primăvară vremea nu a fost de partea constructorilor. Avansul este încurajator, mobilizarea Asocierii Trameco-Vahostav fiind chiar impresionantă. Se muncește foarte bine la așternerea terasamentelor, dar și la structurile peste calea ferată Oradea-Satu Mare și cele ale bretelelor nodului rutier Biharia”, notează Asociația.
„Dacă se menține (sau chiar se crește) ritmul actual, termenul contractual de finalizare (august 2020) poate fi devansat, însă lucrările trebuie certificate și achitate în cel mai scurt timp. Acest tronson este a doua conexiune a României cu rețeaua europeană, mai precis cu Autostrada M4 din Ungaria, vecinii noștri urmând să o inaugureze la începutul lui 2020”, mai notează ONG-ul responsabil de imortalizarea clipului de mai sus.